Forældrene siger: “Vi har fået en meget gladere dreng, der har fået langt større selvtillid”.

Søg
Close this search box.

Sanseforstyrrelser (F.eks ADHD og APS). Lydterapi hjælper!

'Sanseforstyrrelser' skrevet med kridt på tavle.

Hvordan kan sanseforstyrrelser minimeres med lyd?

Lydterapi kan ikke fjerne ADHD, ADD eller APD, men kan hjælpe på de sanseforstyrrelser, som har med hørelsen og indlæringen at gøre. Indlæringsbesvær er en typisk følgesvend for denne gruppe.

Jo mere sensitiv en person er, jo mindre skal der til, før personen bliver påvirket af lyd. Det kan blive meget slemt og invaliderende at være meget lydfølsom eller følsom på andre områder – specielt i perioder, hvor der er ekstra pres på, vil oplevelsen af at være følsom meget tit blive forværret

Der er rigtig mange situationer, som påvirker sanseforstyrrelser. Ting, der for andre slet ikke kræver overvejelser, kan for mennesker med sanseforstyrrelser være meget overvældende. Det kan være familiesammenkomster, indkøbsture, nabostøj, støj fra haver, veje og mennesker, der snakker eller bare det at skulle være i lokale sammen med en gruppe  andre mennesker, som støjer og måske kommer til at larme. Det kan være helt uoverskueligt og give anledning til, at omgivelserne ikke forstår og anerkender, at den følsomme person er nødt til at sige fra.

Her vil lydbehandlingen være en hjælp til at gøre det lettere at være særligt sensitiv. Årsagen til, at lydterapi hjælper, når der er tale om lydfølsomhed, er, at hørecenteret i hjernen kan trænes til at blive mere robust, og dermed bliver problemet omkring følsomheden mindre. Et meget følsomt hørecenter vil typisk blive forværret jo mere uforudsigeligt støj, det udsættes for. Støj, musik mv. man selv er herre over, er ikke generende i samme grad, men fordi Lydbehandling træner hjernen til at tåle lyden, opleves det, at sanseforstyrrelsen kommer til at fylde mindre.

Sanseforstyrrelser forekommer i alle aldersgrupper, og reaktionerne skal tages alvorligt, men heldigvis er det muligt at afhjælpe en del af følsomheden.

Diagnoser:

Lydterapi har hjulpet mange af vore elever med sanseforstyrrelser/diagnoser som f.eks.:

  • ADHD (Attention Deficit/HyperactivityDisorder) – Det betyder forstyrrelser af opmærksomhed, aktivitet og impulsivitet. I flg. ADHD foreningen giver ADHD som regel problemer med at opfatte, fortolke, huske, planlægge og orientere sig.
  • APD (Auditory Processing Disorder) Det betyder problemer med eller forstyrrelser i høreprocessen. Man kan også sige, at hjernen ikke kan forstå, alt det der høres, selvom en høreprøve viser, at hørelsen er normal.
  • HSP (Highly Sensitive Person) – Det betyder særligt sensitiv person, der tager alle indtryk dybere ind end andre. At være særligt sensitiv er ikke en sygdom men derimod et karaktertræk, som man bliver nødt til at acceptere – og kan leve godt med.

Sanseforstyrrelse kan være altså f.eks. være lydfølsomhed, men kan også give koncentrationsbesvær.

De nævnte sanseforstyrrelser kan give anledning til, at:

  • Man har ubehag overfor lyd
  • Man har svært ved at forstå, hvad andre siger
  • Man har svært ved at forstå situationen
  • Har ofte brug for at sige “hvad?”

Lydterapi har hjulpet mange af vore elever med sanseforstyrrelser som f.eks.:

  • ADHD (Attention Deficit/HyperactivityDisorder) – Det betyder forstyrrelser af opmærksomhed, aktivitet og impulsivitet. I flg. ADHD foreningen giver ADHD som regel problemer med at opfatte, fortolke, huske, planlægge og orientere sig.
  • APD (Auditory Processing Disorder) Det betyder problemer med eller forstyrrelser i høreprocessen. Man kan også sige, at hjernen ikke kan forstå, alt det der høres, selvom en høreprøve viser, at hørelsen er normal.
  • HSP (Highly Sensitive Person) – Det betyder særligt sensitiv person, der tager alle indtryk dybere ind end andre. At være særligt sensitiv er ikke en sygdom men derimod et karaktertræk, som man bliver nødt til at acceptere – og kan leve godt med.

De nævnte sanseforstyrrelser kan give anledning til, at:

  • Man har ubehag overfor lyd
  • Man har svært ved at forstå, hvad andre siger
  • Man har svært ved at forstå situationen​
  • Har ofte brug for at sige “hvad?”